close
Teoria

Jak tworzyć interesujące kompozycje kolorystyczne?

5c

Nieważne czy zajmujesz się tworzeniem materiałów reklamowych, tworzysz wizualizacje, malujesz obrazy — odpowiedni dobór kompozycji kolorów jest niezbędny. W tym artykule znajdziesz kilka uniwersalnych wskazówek, które pozwolą tobie lepiej dobierać paletę barw.

Saturacja oraz walor

Przed omawianiem schematów kolorystycznych, chciałem wyjaśnić dwa drobne pojęcia. Są one niezbędne do tworzenia dobrych kompozycji barw.

Saturacja

Zacznijmy może od saturacji. Jest to intensywność używanego przez nas koloru. Kiedy nasza barwa będzie zbyt intensywna, praca stanie się strasznie męcząca dla oczu. Zazwyczaj lepiej użyć bardziej stonowanych barw.

Walor

Podobnie sprawa ma się z walorem. Jest on natężeniem światła oraz cienia barwy. Ciemniejsze kolory będą mniej rozpraszające od tych jasnych. Kiedy cała nasza praca będzie przejaskrawiona, odbiorca nie będzie wiedział, na czym się skupić.

 

Za pomocą saturacji i waloru możesz kierować wzrokiem odbiorcy. Kiedy użyjesz w swojej pracy wiele ciemnych, mało intensywnych barw, dobrym pomysłem będzie podkreślenie czegoś za pomocą kolorystycznego kontrastu. Pokażesz odbiorcy w ten sposób, na co powinien zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.

Schematy kolorystyczne

Schematy kolorystyczne to reguły tworzenia zastawień kolorów. Pozwalają w prosty sposób stworzyć przyjemne dla oka kompozycje barw. Opierają się one na kole kolorów, które możesz zobaczyć w górnej części artykułu. Bardzo przydatnym narzędziem do tworzenia takich zestawień  jest Adobe_Kolor. Przejdźmy teraz do omówienia poszczególnych reguł.

Monochromatyczny

Czyli stosowanie w pracy tylko i wyłącznie odcieni jednego koloru. Jest to jedna z najłatwiejszych reguł w stosowaniu. Tworzy bardzo jednolitą atmosferę.

Obraz „Gassed” autorstwa Johna Singera. Możesz zauważyć jak użycie tylko i wyłącznie odcieni żółtego wpływa na atmosferę (jest bardzo spokojnie, wręcz przygnębiająco).

Analogowy

Stosujemy tutaj kilka sąsiadujących kolorów. Pozwala łatwo tworzyć naturalnie wyglądające kompozycje kolorystyczne. Wynika to z tego, że bardzo często spotykamy się z tym zestawieniem w przyrodzie.

 

Kadr z filmu Disneya „Vaiana skarb ocean”. Uzupełniające się barwy, w doskonały sposób tworzą spokojną, przyjazną atmosferę.

Dopełniający (komplementarny)

Dwie barwy będące po przeciwnych stronach koła. Jest to najbardziej kontrastujące połączenie, jakie możesz zastosować. Trzeba używać go z dużym wyczuciem. Bardzo dobrze działa, kiedy chcemy zaakcentować jakiś obiekt w naszej pracy, lub stworzyć dwa środowiska kolorystyczne umiejscowione obok siebie.

 

Świetne zdjęcie fotografa Cezara Wyszyńskiego. Błękitny oraz pomarańczowy dopełniają się w bardzo atrakcyjny sposób, tworząc ciekawe połączenie zimnych i ciepłych barw.

Triada

Czyli trzy kolory znajdujące się w identycznych odstępach. Pozwala tworzyć bardzo żywe i ekspresyjne połączenia kolorów.

 

„Rzeź niewiniątek” autorstwa Petera Paula Rubensa. Z łatwością możemy dostrzec trzy dominujące barwy. Najintensywniejsze kolory szat doskonale akcentują, na czym powinniśmy skupić nasz wzrok.

Pół-komplementarny

Schemat ten składa się z trzech barw — dwóch sąsiadujących z dopełniającą barwą pierwszego koloru (łatwiej będzie to zrozumieć, jeśli spojrzysz na poniższy obrazek). Zapewnia całkiem dużą swobodę i tworzy spokojne, kontrastujące kompozycje kolorystyczne

Kadr z filmu animowanego studia Pixar „W głowie się nie mieści” jest doskonałym przykładem dobrego użycia pół-komplementarnego zestawu kolorów. Dominuje tutaj fioletowa barwa, a czerwony oraz zielony uzupełniają i ożywiają całą kompozycje.

Podwójnie-komplementarny

Czyli użycie dwóch komplementarnych do siebie par kolorów. Zazwyczaj daje bardzo ekspresyjny efekt.

 

Albert Bierstadt „East park Colorado” jest doskonałym przykładem użycia tego zestawienia. Możemy zobaczyć, jak użyte kolory się uzupełniają, tworząc bardzo atrakcyjną, spójna całość.

Drobne rady

  • Musisz pamiętać, że stosowanie danych reguł nie polega na używaniu wszystkich kolorów w tych samych proporcjach. Zrobienie tego może często zniszczyć twoją prace. Kiedy przykładowo stosujesz triadę, to zamiast użyć każdego koloru w 33%, postaraj się je porozkładać w innych proporcjach.
  • Nie musisz używać tych samych wartości saturacji i waloru dla wszystkich barw. Postaraj się je zróżnicować.
  • Saturacja oraz walor mogą posłużyć do podkreślenia elementu twojej pracy, który chcesz zaakcentować.
  • Do stworzenia akcentu możesz również użyć któregoś koloru. Kiedy przykładowo cała praca jest w odcieniach błękitu, możesz coś zaakcentować ciepłym pomarańczowym (kolorystyka zmieni się wtedy z monochromatycznego na dopełniający).

Pamiętaj, że schematy kolorystyczne mają być dla ciebie tylko wskazówką, a to ty decydujesz o ostatecznym wyglądzie pracy! Zapraszam do komentowania.

Mateusz Feliks

The author Mateusz Feliks

Założyciel serwisu graphicway.pl. Pasjonat grafiki.

Leave a Response