close
10

Długie czasy renderowania, wieszający się program, za mało pamięci dla GPU – czyli popularne problemy przy źle zoptymalizowanych scenach. W tym artykule przedstawię kilka sposobów, które sprawią, że wasze sceny będą renderowały się szybciej, a praca nad nimi będzie znacznie przyjemniejsza.

1. Optymalizuj siatkę

Nie każdy model w naszej scenie potrzebuje bardzo zagęszczonej siatki. Obiekty znajdujące się dalej od kamery, mogą pozwolić sobie na zdecydowanie bardziej ubogą geometrię – ponieważ w ostatecznym Renderze i tak nie będzie między nimi różnicy.

Jednak również obiekty na bliższych planach nie zawsze potrzebują bardzo zaawansowanej geometrii. Istnieje pewna granica, która sprawia, że kolejne użycia modyfikatora subdivision surface jedynie spowalniają naszą scenę – nie zwiększając znacząco jakości finalnego dzieła.

2. Skup się na pierwszych planach

Dopracowywanie każdego detalu przynosi sporo satysfakcji – jednak w pewnym momencie może stać się bezcelowe. Jeśli obiekty znajdują się w dużej odległości od kamery, to warto odpowiedzieć sobie na pytanie – jaka ilość detalu będzie tam zauważalna?

3. Upraszczaj materiały.

Zabawa materiałami jest dla mnie jednym z najbardziej satysfakcjonujących elementów pracy nad moimi scenami. Uwielbiam dodawać drobne rysy, zabrudzenia, zadbać o prawidłową fakturę – jednak nie zawsze ma to sens. Jeśli obiekt zajmuje w naszej scenie zaledwie kilka pikseli na finalnym Renderze, zamiast tworzyć rozbudowany materiał, rozkładać pieczołowicie UV mapę – wystarczy w niektórych przypadkach jedynie nałożyć odpowiednią barwę na nasz obiekt.

4. Nie używaj za dużych tekstur.

Gdy renderujemy prace w wysokich rozdzielczościach – zawsze staramy się zadbać o najwyższą jakość używanych przez nas tekstur – jednak bardzo łatwo jest tutaj przesadzić. Jeśli nasze tekstury nie będą znajdowały się blisko kamery –  warto używać odpowiedników w niższych rozdzielczościach. Dzięki temu zaoszczędzimy sporo pamięci w naszych scenach.

//Warto również uważać na zbyt duży rozmiar HDRI oświetlającego naszą scenę.

5. Usuwaj niewidoczne.

Nie każdy obiekt będzie widoczny w poszczególnych ujęciach. Warto o tym pamiętać przy renderowaniu dużych scen (hole, budynki, itp). Jeśli coś jest niewidoczne, to równie dobrze może tego nie być. Dzięki temu często wyrenderujecie sceny za pomocą GPU, które wydawały się niemożliwe do wygenerowania za pomocą karty graficznej.

//Jednak trzeba uważać na odbicia, które mogą zdradzić sekret naszej sceny 😉

6. Dbaj o swoje cząsteczki.

Za duże zagęszczenie cząsteczek (przykładowo trawy), może sprawić, że nawet nawigowanie po naszej scenie stanie się prawie niemożliwe. Dobrze jest uważać na ich ilość oraz miejsce, w którym są generowane. Cząsteczki nie powinny pojawiać się poza obszarem niewidocznym dla kamery oraz za obiektami, które mogłyby je przysłaniać. Również, jeśli nasze cząsteczki mają pokrywać duży obszar, powinniśmy zadbać o to, by bliżej była generowana ich większa ilość.


Jeśli natomiast chcecie poznać więcej sposobów na przyspieszenie czasu renderowania, zapraszam do artykułu, w którym pokazuje jak walczyć z szumem w blenderze.

Mateusz Feliks

The author Mateusz Feliks

Założyciel serwisu graphicway.pl. Pasjonat grafiki.

Leave a Response