close
Blender 3DPorady

Jak w prosty sposób wykonać postprodukcję używając EasyFX?

16pp

Przez bardzo długi czas wykonywałem postprodukcje używając nodów w blenderze, jest to świetne rozwiązanie, ale niestety, nie zawsze dostatecznie przejrzyste (zwłaszcza, gdy zależy nam na czasie). Skutecznym sposobem na przyspieszenie tego procesu okazał się addon EasyFX, który dodaje menu pozwalające w prosty sposób upiększać naszą pracę kolejnymi efektami (ustawiając za nas nody).

Oczywistą czynnością przed rozpoczęciem postprodukcji jest wykonanie renderu, na którym będziemy pracować. Kiedy go już zrobimy, możemy przejść do pracy związanej z jego obrabianiem. W tym celu rozwijamy menu dostępne pod skrótem klawiszowym [t], a następnie klikamy zakładkę EasyFX.
W dalszej części artykułu przejdę do omówienia poszczególnych opcji:

Update

W tym miejscu możemy skonfigurować tutaj sposób odświeżania nałożonych przez nas efektów.

  • Auto Update — automatycznie aktualizuje nałożone przez nas efekty.
  • Flip image — odbija render w poziomie.
  • Split with original — pozwala wyświetlać efekty na wyznaczonej przez nas części pracy.

Filter

Glow — dodaje poświatę do naszej pracy.

  • Emission only — sprawia, że blask pojawia się tylko przy obiektach emitujących światło.
  • Threshold — próg jasności, przy którym ma pojawiać się poświata.

Streaks — dodaje smugi światła.

  • Emission only — sprawia, że blask pojawia się tylko przy obiektach emitujących światło.
  • Threshold — próg jasności, przy którym ma pojawiać się poświata.
  • Streaks — intensywność smugi światła.
  • Angle offset — kąt, pod którym pojawiają się promienie.

Vignette — dodaje winietowanie (przyciemnienie) na krawędziach naszej pracy.

  • Amount — intensywność przyciemnienia.
  • Sharpen  — wyostrza krawędzie obiektów w naszej pracy.
  • Soften — sprawia, że krawędzie obiektów stają się bardziej miękkie.

Blur

Depth of field — głębia ostrości.

  • F-stop — Decyduje o odległości, na jakiej obiekty mają się wyostrzać.

Motion blur — rozmycie ruchu (obiekt poruszający się na animacji względem kamery zostanie rozmyty).

  • Amount  — wpływa na siłę rozmycia.

Color

Możemy tutaj skonfigurować podstawowe ustawienia związane z kolorem i kontrastem.

Lens

Lens distortion — poziom zniekształcenia obiektywu (rybiego oka)

Chromatic aberration — symuluje aberrację chromatyczną soczewki (zniekształcenie/załamanie światła) aparatu na krawędziach obiektów w naszej pracy.

Lens Flare — dodaje flarę.

Word

Mist —  dodaje efekt mgły do naszej pracy.

Transparent sky — sprawia, że tło staje się transparentne (trzeba renderować pracę ponownie).

Image sky — dodaje wybrane przez nas tło (trzeba renderować pracę ponownie).

Style

Cel shading — dodaje czarne obrysy (trzeba renderować pracę ponownie).

Cinematic borders — na naszej pracy pojawiają się filmowe czarne paski.


Teraz postprodukcja powinna być znacznie przyjemniejsza. Zapraszam do dzielenia się efektami waszych prac w komentarzach!

Mateusz Feliks

The author Mateusz Feliks

Założyciel serwisu graphicway.pl. Pasjonat grafiki.

Leave a Response