close
71

Ostatnio napisał do mnie znajomy z zapytaniem o kilka rzeczy dotyczących modelowania w blenderze. Zastanawiał się, czy istnieją sposoby na szybsze wykonywanie pewnych czynności. Z tego powodu postanowiłem napisać ten artykuł. Przedstawię w nim kilka prostych sztuczek, które powinny przyspieszyć waszą pracę nad obiektami.

1. Wypełnianie siatki

Ctrl+F -> Grid Fill

Kiedyś wielokrotnie zdarzało mi się wypełniać siatkę, dodając nowe punkty i łącząc je w Quady. Zajmowało to zdecydowanie za wiele czasu. Ten skrót klawiszowy pozwolił mi go zaoszczędzić.

2. Wygładzanie w trybie edycji (bevel)

Ctrl + B -> scroll (zwiększa ilość dodatkowej siatki)/przesunięcie pozycji kursora (modyfikuje rozmiar wygładzonej powierzchni)

Czasami zdarza się, że chcemy wygładzić tylko jedną krawędź w obiekcie. Użycie modyfikatora bevel zawsze doda efekt na całej siatce. Całe szczęście że, możemy to zrobić w trybie edycji.

3. Łączenie wielu punktów

Ctrl + E -> Bridge Edge Loops

Czas łączenia punktów ustawionych naprzeciw siebie, nie musi zwiększać się proporcjonalnie od ich ilości. Ten skrót klawiszowy wielokrotnie pozwolił zaoszczędzić mi sporo pracy.

4. Usuwanie niepotrzebnych odcinków

Delete -> Dissolve Edges

Nie zawsze musimy dziurawić nasz obiekt, kiedy chcemy usunąć niepotrzebne cięcia. Analogicznie możemy pozbyć się w ten sposób punktów (Dissolve Vertices) oraz płaszczyzn (Dissolve faces).

5. Zaznaczanie wszystkich połączonych punktów

Wybieramy punkt -> L

Czasami w jednym obiekcie znajduje się kilka niepołączonych ze sobą siatek, które na siebie nachodzą. Zaznaczanie ręcznie jednej z nich zajmuje sporo czasu. Na szczęście wystarczy nacisnąć tylko jeden przycisk na klawiaturze, mając zaznaczony dowolny punkt.

6. Zaznaczanie/Odznaczanie najbliższych punktów

Zaznacz: Ctrl+klawiatura numeryczna”+” Odznacz: Ctrl+ klawiatura numeryczna”-“

Skróty te pozwalają usuwać () zaznaczenie z punktów znajdujących się najbliżej jego krawędzi oraz analogicznie je dodawać (+).

7. Przesunięcie środka ciężkości do punktu

Shift+S (edit mode) -> Cursor to Selected -> Shift+Ctrl+Alt+C (object mode) -> Origin to 3D cursor

Dookoła środka ciężkości wykonywane są modyfikatory, przekształcenia i wiele innych operacji. Często potrzebujemy umieścić go w bardzo precyzyjnym punkcie. Ten zestaw skrótów klawiszowych to umożliwia.


A czy wy znacie jakieś przydatne tricki o których się często nie pamięta? Zapraszam do dzielenia się nimi w komentarzach!

Mateusz Feliks

The author Mateusz Feliks

Założyciel serwisu graphicway.pl. Pasjonat grafiki.

1 Comment

  1. Witam. Czy jest funkcja w blenderze,która włącza nie nachodzenie na siebie obiektów np podczas ustawiania szafek kuchennych…aby dosuwają szafkę do drugiej dosunęła się do drugiej.Pzdr.Marcin

Leave a Response