close
untitled

Wielu grafików 3D zmaga się z problemem szumu w pracach. W dzisiejszym artykule omówię kilka sposobów, pozwalających na jego redukcje.

1. Zastosuj więcej Sampli

Najprostsza metoda, wydłużająca czas renderowania i zmniejszająca szum. Całe szczęście, nie musimy renderować ponownie całej pracy po zmianie ilości Sampli. Jeśli zakłócenia pojawiają się tylko na pewnym obszarze, możemy zaznaczyć interesujący nas fragment (mając widok z kamery) za pomocą skrótu klawiszowego shift+b, a następnie rozpocząć jego renderowanie. Następnie możemy nałożyć go na poprzedni obraz w zewnętrznym programie graficznym.

Aby oba obrazy do siebie lepiej pasowały, dobrym pomysłem jest lekkie podgumowanie miękkim pędzlem krawędzi mniejszego fragmentu. Dzięki temu unikniemy efektu, który sugerowałby, że był doklejany później.

2. Użyj lamp typu portal

Jest to specjalny rodzaj lampy, która nie emituje światła. Zamiast tego, pozwala na szybsze znalezienie jego źródła przez kamerę. Lokujemy je w oknach oraz szczelinach naszych pomieszczeń. Ustawiamy je na zewnątrz, linią skierowaną do środka. Musimy pamiętać, by były delikatnie większe od naszego otworu.

3. Skorzystaj z dużych źródeł światła

Bardzo często w renerach Cycles, pojawiają się małe białe świetliki. Aby im zaradzić, wystarczy użyć większego źródła oświetlenia (ułatwia to programowi obliczenia).

4. Użyj niewidzialnego Plane z emission

Jeśli renderujesz pomieszczenia, to dobrze ustawić emitujący światło plane za kamerą (albo przed nią). Efekt ten pozwoli doświetlić naszą scenę i pozbyć się części szumów.

Pamiętaj, by dodatkowe źródła światła miały swoje uzasadnienie. W wypadku pomieszczeń możesz założyć, że za kamerą znajduje się okno 🙂 Polecam kombinować z różnymi dziwnymi źródłami światła, by uzyskać jak najlepszy efekt.

5. Wyłącz Kaustykę

Jest to jedna z najpopularniejszych metod radzenia sobie z  szumem. Niestety, tracimy wtedy bardzo ciekawy efekt rozszczepienia światła. Całe szczęście przy większych scenach nie jest tak bardzo dostrzegalny.

6. Użyj opcji “Clamp indirect”

Polecam uważać z tą opcją, ponieważ nasze cienie mogą stać się za ciemne, a odbite światła mniej realistyczne. Tak czy inaczej, zredukujemy w ten sposób szum.

7. Zmniejsz ilość światła odbitego

Im mniej program musi liczyć, tym praca będzie czystsza. Oczywiście, ma to swoją cenę w gorzej wyglądającym oświetleniu. W przykładzie pokazałem prace z domyślnym światłem odbitym oraz ustawionym na 0 (ale raczej nie polecam stosować jego braku).

Warto zachować wszystkie ustawienia na 1. Różnica będzie niewielka (prawie niezauważalna), a znacząco zostanie skrócony czas renderowania potrzebny do uzyskania czystego obrazu. Wyjątkiem są tutaj ustawienia dla Glossy, które warto utrzymać na wyższym poziomie.

8. Wykorzystaj Denoising

Opcja ta znacząco zmniejszy ziarno w twojej pracy. Niestety używając jej musisz mieć się na baczności, ponieważ lubi pożerać detal. Należy również uważać z odbiciami, które bardzo tracą na jakości.


A z jakich metod Ty korzystasz by poradzić sobie z szumem? Zapraszam do dyskusji w komentarzach!

Tags : 3DBlendergrafikaSzumy
Mateusz Feliks

The author Mateusz Feliks

Założyciel serwisu graphicway.pl. Pasjonat grafiki.

2 komentarze

  1. Witam, Mam pewne pytanie dotyczące właśnie światła czy istnieje możliwość w silniku Cycles stworzenia promieni świetlnych w przestrzeni (widocznych)? Przechodzące przez okno czy laser.

Leave a Response